Logo Paswoord

sociale mediaDe socialmedia-kanalen van Wellens, Philipsen en Teuns boomen

“Dylan die voor eeuwig zijn naam schrijft op La Planche des Belles Filles? Jasper die naar een vijfde plek sprint? Dat zijn online knallers!”, zegt Frédéric De Muynck, de Twitter-master van Dylan Teuns en Jasper Philipsen. “En Tim Wellens die de bollentrui pakt op een lekke band? Een bom op social media!”, bevestigt Gregory Vandamme, beheerder van de Facebook-pagina van de Truienaar. De Limburgse renners rijden een opvallende Tour. Ze worden niet alleen aangemoedigd langs Franse avenues maar ook op de digitale snelweg.

Davy Scheelen

Gregory Vandamme – Tim Wellens: “Wie Tim volgt, heeft hem zelf opgezocht”

Tim Wellens is een wereldcoureur, want zijn 21.673 Facebook-volgers komen uit 45 landen. Niet alleen uit de traditionele fietslanden, maar ook uit streken waar wieleranalfabetisme hoogtij viert. De Filipijnen, Taiwan en Costa Rica bijvoorbeeld. “En het zijn allemaal fans op eigen initiatief”, vertelt Gregory Vandamme. “Wij versturen geen uitnodigingen om hem te volgen, te liken of te sharen. Wie Tim volgt is hem zelf gaan opzoeken. Het socialmediabureau achter Peter Sagan doet wel aan promo met meer dan een miljoen online fans tot gevolg. Maar dan krijg je fake opgepompte platformen, vol reclame. En dat wil Tim niet. Het moet puur zijn, gemaakt door en voor fans.”

Twitter Tim Wellens

Social media zijn een steekvlam: ze ontploffen als er iets speciaals gebeurt. Vandamme: “De dag  dat Tim de bollentrui binnenhaalde, waren er maar liefst 39.852 mensen wereldwijd die zijn fanpagina bezochten. En toen Dylan Teuns won op La Planche de Belles Filles, postte ik een 10 jaar oude foto van hem en Dylan: meer dan 53.000 unieke clicks! De Tour is een bom. Ter vergelijking: toen Tim de tijdrit won in de Baloise Belgium Tour waren er die dag ‘amper’ 5.241 clicks. Op alle reacties antwoorden lukt niet, dus we filteren. Tim heeft een zwak voor zijn allerjongste supporters. En hij is ook erkentelijk naar mensen die hem in zijn carrière hebben geholpen. We weten ook dat Australiërs ’s nachts opstaan om naar zijn wedstrijden te kijken. En een Spaanse oud-ploegmaat van vader Leo zocht contact via Facebook. Leuk toch! (lacht)”

“Heel opvallend was de plotse Facebook-toeloop na zijn TUE-uitspraken. Zoals je weet weigert Tim een cortisone-behandeling voor zijn warmteallergie. Nochtans kan hij een uitzondering – een TUE (Therapeutic Use Exemption) –aanvragen, maar dat wil hij niet omdat hij zuiver wil sporten. Als gevolg juichten vele Britten hem toe op zijn Facebook-pagina, omdat hún Sky-ploeg – nu Ineos – in het verleden wat schimmig deed over behandelingen van Chris Froome en Bradley Wiggins. Maar er komt net zo goed ook bagger binnen. Een 60-jarige vrouw uit West-Vlaanderen vroeg Tim eens of ‘de cortisonesnoepjes lekker waren’, na ritwinst in de Giro. Tja… ongelooflijk, hè?”

Frédéric De Muynck – Jasper Philipsen en Dylan Teuns: “Aantal volgers neemt dagelijks toe”

Twitter Merijn Casteleyn

Een leuk filmpje siert de Twitter-pagina van Jasper Philipsen. Het is een gimmick van Tom Boonen en VTM-wielerjournalist Merijn Casteleyn, waarbij ze samen met de jonge UAE-renner op zoek gaan naar een ‘Kempengroet’. Het resultaat is leuk: een horizontale vuist met een trillende duim-pinkbeweging en vooral… een hoop online reacties, retweets en likes. “En daar is het hem om te doen”, zegt Frédéric De Muynck, de Twitter-schaduw van Philipsen en Dylan Teuns. “Men zegt wel eens dat het Twittervogeltje niet meer piept, maar daar merk ik niet veel van. Dylan kreeg na zijn overwinning op La Planche des Belles Filles met de klap 500 volgers bij.”

De Muynck is bediende bij Engie Electrabel en dankt zijn uit de hand gelopen hobby aan de NMBS. “Ik zit veel op de trein van en naar Brussel en besteed die tijd aan de social media van wielrenners. Mijn rit ’s avonds komt vaak netjes uit met de aankomst van een etappe. Zeer handig. Ik tweet trouwens niet alleen voor Jasper en Dylan, maar ook voor Pieter Serry en nog andere renners.”

Net zoals Facebook is ook Twitter sterk afhankelijk van het ‘succes van het moment’. “En dan gaat het snel”, gaat De Muynck verder. “Na La Planche retweette ik de overwinningskus van Dylan aan zijn vriendin Lies en op één dag waren er bijna 1.300 likes. Jasper heeft al tweemaal prachtig gesprint, voor zichzelf of voor Alexander Kristoff. Vrij snel zie je dan beweging op de Twitteraccount en postte Kristoff bijvoorbeeld zijn bewondering voor de werken van Jasper. Daar pikken we natuurlijk meteen op in. Jasper en Dylan stellen trouwens het ploegbelang voorop, met vaak een compliment aan het team. Het legt hen in ieder geval geen windeieren. Ondanks de vrij jonge Twitteraccount van beide renners, heeft Dylan al meer dan 6.000 volgers en Jasper bijna 2000. Het aantal volgers neemt dagelijks toe.”

Tweets worden vaak vergezeld van een foto, maar dat blijkt geen eenvoudige zoektocht. De Muynck: “Dat klopt. Recent had ik een foto van Pieter Serry op mijn persoonlijke account gezet. Hij stond erop met een blikje Cola. Op zich geen probleem, want Coca Cola is een cosponsor van Deceuninck – Quick Step. Maar ik moet opletten dat hij niet toevallig met een Aperol verschijnt, want dan is er een probleem. Als ik Dylan bij een Ferrari zou fotograferen, terwijl zijn ploeg Bahrein – Merida wordt gesponsord door McLaren, dan ontstaat er toch deining. Het zijn de details die het hem doen. (lacht)”

Hier vindt u dit artikel terug: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190715_04511612

Enkele richtcijfers…
Twitter-volgersFacebook-volgers
Internationaal:
Chris Froome: 1.522.842
Internationaal
Peter Sagan: 1.161.545
Nationaal:
Tom Boonen: 247.008
Nationaal
Philippe Gilbert: 166.782
Limburg
Tim Wellens: 23.805
Limburg
Tim Wellens: 20.807
Ter vergelijking… In voetbal is alles groter…
Christiano Ronaldo: 78,5 miljoenChristiano Ronaldo: 121 miljoen
Menu